Komu je program určen:
Všem zaměstnancům napříč organizací
Co získáte pro praxi:
Po skončení kurzu budete umět/vědět:
- jak správně používat komunikaci jako nástroj vedení, znát vlastní komunikační typ a správně jednat s ostatními komunikačními typy
- jak působí zpětná vazba na člověka, proč je tak podstatná pro podávání žádoucího výkonu, umět zpětnou vazbu poskytnout i přijmout
- jakých komunikačních dovedností při zpětné vazbě využít a jakým komunikačním zlozvykům se vyvarovat
- sdělovat nepříjemné situace a vyvarovat se častých chyb při kritice
Obsah programu:
1. Komunikace jako nástroj vzájemného porozumění
- komunikační cvičení ukazující základní model komunikačního procesu, role vysílatele a role příjemce v komunikaci, pravidla profesionální vstřícné komunikace, sebepoznávací test komunikačního typu, rozbor komunikačních typů
2. Komunikační dovednosti a nesprávné komunikační návyky
- pravidla správného naslouchání, pravidla správného kladení otázek a druhy otázek, fáze efektivně vedeného rozhovoru, vytváření vztahu v komunikačních situacích, zvyky používané na pracovištích a návrhy na jejich úpravy
3. Umění zpětné vazby (jak vyjádřit a přijmout uznání, pochvalu, kritiku)
- formy vyjádření uznání, pochvaly, slovní, mimoslovní, jiné, na co si dát pozor, jak přijímat pochvalu, uznání, asertivní postoj, podmínky a zásady poskytování zpětné vazby, negativní zpětná vazba, co by zpětná vazba neměla obsahovat, zásady pro podávání zpětné vazby, reakce na pochvalu, reakce nadřízeného
4. Jak říkat v motivačně-hodnotícím pohovoru „nepříjemné věci“, jak kritizovat?
- prospěšná kritická, negativní zpětná vazba versus nepříliš užitečná kritická, negativní zpětná vazba, zařazení kritické části v pohovoru, její fáze, práce s emocemi a námitkami hodnoceného, přeladění, projednávání nepříjemných osobních záležitostí
5. Asertivita
- rozdílné typy komunikace a jejich následky, podstata asertivity, praktický nácvik asertivního jednání
Lektor:
RNDr. Petr Kala, PhDr. Dana Pokorná, Ing. Taťána Bujnochová
Rozsah:
1 den