Jazyky:



Kouzelné a často skloňované slovo MOTIVACE. Klíč k prosperitě firem a k plynulému fungování pracovních týmů a skupin. Cesta ke klidu nejednoho šéfa. Náboj, který dává věci do pohybu.

Ale co to vlastně je, taková motivace? Co znamená, že jsou mí zaměstnanci motivovaní? A co když – nedej Bože – motivovaní nejsou? A jak těch motivovaných zaměstnanců vůbec dosáhnout? Vždyť požadavek na jejich motivaci se často objevuje už v náborovém inzerátu…

Pojďme to vzít postupně. Kdy jsme motivovaní? Když víme, proč se věci dějí, co je jejich smyslem a kde je v tom všem naše místo. Jinými slovy, motivovaná jsem, když vím PROČ – proč vstát ráno z postele, proč dělat to, co dělám, proč setrvat ve vztahu, ve kterém teď jsem – a když jsem s tímto PROČ vnitřně v souladu – dává mi smysl. A opačně: už jste někdy zažili situaci, kdy jste např. seděli na schůzce s klientem a říkali si: „Co já tady dělám? Co tady proboha dělám? Proč tady vlastně jsem?!“ Pokud jste se při podobných úvahách vy nebo vaši zaměstnanci přistihli, máme skvělý výchozí bod pro zamyšlení se právě nad tématem motivace – jak vaší, tak vašich lidí.

Říkáte si „Kéž by ti moji lidi byli motivovaní! Kéž bych jim pořád nemusel říkat, co mají dělat a honit je do práce! Kéž by tak sami přišli s nějakým nápadem… !“ Bavíme se o JEJICH motivaci. Ale firma je VAŠE – vy ji vedete, popřípadě vedete vaše podřízené. Bolestivá otázka se tedy nabízí: „Co je zdrojem právě VAŠÍ MOTIVACE? Proč jste vstal dnes z postele a jste tam, kde jste? Proč se teď neprocházíte po lese, po golfovém hřišti nebo nesedíte na rybách, ale jste v práci?“ Abyste měli z čeho zaplatit hypotéku? Abyste nemuseli byt cely den doma se ženou, která by vás nutila vynášet odpadky? Nebo prostě proto, že není nic lepšího k mání… ? Ještě stále se divíte, že vaši lidé neskáčou nadšením, že jsou dnes v práci, ze si hledí odpracovat to svoje a rychle pryč, že jsou otrávení, protože prostě nebylo nic lepšího: „Tak co už, nějak to přečkám!“

Jinými slovy: „Jak mohou být vaši lidé motivovaní, pokud vy nejste? Kde mají brát nadšení do práce, pokud vy sám ho nemáte? Proč mají dávat dobrovolně víc, když vy nedáváte…?“

MOTIVACE je o tom, znát DŮVOD, PROČ se věci dějí, vědět, jaký to má všechno SMYSL a kde je v tom všem moje místo – PROČ je důležitá právě moje práce. A pokud mi to šéf v kontextu firmy neřekne, tak to prostě nevím – hledám si v tom svůj smysl, vytvářím svoje očekávání, a pak jsem rozčarovaná z toho, ze se věci nedějí v souladu se smyslem, který v nich já z mojí perspektivy spatřuji.

Jak říká pan profesor Kostroň: „Musíte dát lidem perspektivu.“ Protože jste to vy – jakožto šéf lidí či majitel firmy, kdo ten smysl a perspektivu určuje. Nikdo to za vás neudělá, vaši zaměstnanci tím spíš ne.

Takže až se příště přistihnete při konstatování, že vaši lidé nejsou motivovaní a jaká je s nimi strašná práce, zarazte se prosím a spěchejte k nejbližšímu zrcadlu – neboť – jak praví klasik: „Kolem se rozhlížíme po viníkovi a vině, a ona v zrcadle bydli ta svině…“

Zjistit, CO MĚ MOTIVUJE samozřejmě není snadné – je třeba být pravdivý sám k sobě a poctivě si přiznat možná i to, že v tom, co dělám smysl nespatřuji, že se tam nevidím, že mě to všechno vlastně vůbec nebaví a že bych raději dělal něco úplně jiného, a třeba i odešel někam hodně daleko – a s tímto uvědoměním pracovat. Když už ten smysl spatřuji, stojí za to podívat se na to, jak ho komunikuji mým lidem, jestli mi rozumí a jsou s tím, co říkám v souladu. Pokud ne, je na místě zamyslet se, co mohu udělat pro to, aby se to změnilo.

Přeji nám všem hodně odvahy při kladení nepříjemných otázek a dostatek sil poctivě si na ně odpovědět!

Klára Thielová, kaika solutions *

 


Diskuze

Komentáře nejsou povoleny.

 
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
error

Zaujal Vás tento článek? Prosím, dejte o něm vědět :)